Monday, August 31, 2026

SELAMAT HARI MERDEKA !!! 🧕👩🧔‍♂️👩‍🦳👧

Salam all,

👆 Dataran Merdeka

Mr. Toh Charng Jeng ...my wonderful brain surgeon who was responsible in taking out the tumor from inside of my head (as big as grade A egg)...sent me a merdeka day video to share with uol😂:

 https://www.facebook.com/share/v/18NHdKuFGE/


SELAMAT HARI MERDEKA !!!!


SEMOGA MALAYSIA SENTIASA BERADA DLM KEREDHAAN ALLAH SWT SENTIASA.

AMEEN 3X YRA 🤲 


** Mr. Toh dlm video ni...dh beruban satu kepala but still as hensem as ever😂🤣😅 

** 😊Pertama x berjumpa dgn Mr. Toh dlm wad warga, hukm in 2009 (at that time I was confirmly diagnosed with brain tumor). He introduced himself as Mr. Toh...n he was in a joyful mood as he was explaining to me my current situation😅. And I was sooo tired coz I just came back from Montreal, Canada...presenting my phd research outcome in Applications in Computer Algebra (ACA) 2009 conference...n still jetlag (pagi kat Msia = malam kat Canada). So I was sooo sleepy n he was sooo happy n energetic pulak😅.

I said to myself : "Ada ke hukm send me a mere Mr. to handle my kes ???😂🤣😅. Later I found out gelaran Mr. (atau Mister) dalam dunia perubatan bermaksud doktor pakar bedah lelaki (ia juga digunakan untuk wanita sebagai Ms. atau Mrs.)🤦😅🤦. 

Bila I dh "geng" dgn Mr. Toh n cerita kat dia, dia cakp "Mmg x adil...dah bertahun2 sy belajar n dpt gelaran Mr. jer" 😅🤣😂 😅🤣😂

Later Mr. Toh kena gi Australia sbb ada some sort like training kot...for two years at a hospital in Melbourne. I cakp kat dia..."Xpe, I wait for u to come back to do the surgery on me". Lagi pun masa tu my two doters masih bljr di luar negara n I need some time to build my strength : spiritually, mentally n physically...

Alhamdulillah...in 2018, Mr. Toh & team successively did the surgery to remove the tumor from my head. It took them from 8 pagi sampai 10 malam...nearly 14 jam👍👌🫠. I requested hari Jumaat for surgery coz if I ada complications or whatsoever...I meninggal pun hari Jumaat...kannn (inshaAllah) 😂.

The first suara I dgr masa I sedar ialah suara Yaqeen (she just completed her studies oversea) : "Mama dah sedar". N the first thing I minta : "Cermin mata mama mana???" Sbb I nk tgk dgn lebih jelas lagi my hub n kids. I miss them sooo much...😊


YUZITA ❤️ MALAYSIA...NEGARA KU TERCINTA

😘🥰😍

Friday, August 21, 2026

MAULIDUR RASUL 25 OGOS (SELASA)

Salam all,


👆 JOMMM MENDERMA... !!! 😄
(UNDER KELAB PERWIRA MALAYSIA...INSHAALLAH BOLEH DIPERCAYAI ❤️😊❤️)


SELAMAT MENYAMBUT MAULIDUR RASUL 2026 😍🥰😘


❤️ JOMMM SELAWAT KE ATAS NABI MUHAMMAD SAW 😄 (hari ini kan hari Jumaat...) :

🌷https://share.google/xu5u009o0ZZ8DSdIi

🌷 https://share.google/ySfXgPAaVInuMmckz

🌷https://share.google/sVAUF0SHdJldksSt7


Lafaz selawat yang paling ringkas dan mudah diamalkan ialah "اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ" (Allahumma salli 'ala Muhammad)

Terjemahan: "Ya Allah...limpahkanlah rahmat Mu ke atas nabi Muhammad saw"

👆 Lafazkn lah selawat yg paling ringkas ini sebyk termampu pada setiap hari...👍😊❤️


❤️ Ceramah maulidur rasul oleh Dato' Dr Zulkifli : 

🌷https://share.google/2P9MiiOAUv6hFX6y3

🌷https://share.google/J5fEB9pDoO8eZ4yg3


❤️ Ceramah maulidur rasul oleh Dato' Dr Danial :

🌷https://share.google/Xuz1XZZKVLikneuaW

🌷https://share.google/WwGg1DENfZ8qAI8fb


YUZITA ❤️ RASULULLAH SAW

Saturday, August 15, 2026

IT TAKES THREE LAGI...😂🤣😅

Salam all,


👆 https://vt.tiktok.com/ZSVRMJXUo


Teringat lagi masa PRU yg lepas...tension giler nk tunggu keputusan dpd DYMM YG DIPERTUAN AGONG utk menentukan siapakah the next PM Malaysia. Ingat lagi Bada balas wsp I..."Kak Jujie jgn tension2 sgt. Kak Jujie kan sakit" 😅🤣😂.

Mmg tekanan perasaan I agak kuat pd masa tu...so to mellow it down...I puasa sehari sebelum PR n puasa sehari selepas PR. Sbb dlm keadaan kita berpuasa...doa kita akan lebih diterima oleh Allah swt kannn?...inshaAllah 😊

I hanya berharap Allah swt memakbulkan doa I supaya mengizinkan YAB DSAI dilantik menjadi PM (seandainya Allah swt kata beliau lah yg terbaik)...sbb I yaqeen (dgn izin Allah swt) dia lah yg paling layak utk menjadi PM Msia utk membawa Msia keluar dpd segala macam kemelut melemaskn yg sedang dihadapi oleh rakyat Msia pd ketika ini (i.e., isu kemiskinan & penderitaan rakyat, "sakau-menyakau", hutang negara yg melambak2 hasil dpd skandal 1MDB (utk diwariskn kpd anak2 cucu2 kita🤦), salah guna kuasa & rasuah semakin parah, dsb)...dan seterusnya membawa Msia ke arah Msia yg lebih progressif, berdaya & bersaing maju...dan yg paling penting...diredhai oleh Allah swt. Ameen 3x yra 🤲.

Bila DYMM YG DIPERTUAN AGONG announce jer DSAI sebagai PM ke sepuluh...air mata I terus mencurah2 keluar (rasa mcm suatu tension dh kluar dpd hati I...lebih dahsyat lagi tensionnya dpd masa menghadapi my viva for master n phd 😂🤣😅) dan terus pakai my telekong n  **sujud syukur. Masa sujud syukur tu...sampai basah lenjung my telekong dgn air mata I 😅🤣😂. Masa sujud syukur I baca berkali2 : Subhanallah...Alhamdulillah...Laailahaillah... Allahuakbar. Tqvm Allah swt kerana sudi memperkenankan doa I 🤲😄

Habis selesai jer I sujud syukur...I terima wsap dpd Bada...dia pun baru habis selesai sujud syukur. Sehati sejiwa pulak kita...Bada kannn 😄😄😄.

La ni I terus...terus n terus berdoa smoga agar Allah swt sentiasa mengurniakn kekuatan fizikal, mental n rohani kpd YAB DSAI utk meng"islah" (i.e., reform) Msia n sabar menghadapi hinaan dpd org2 yg suka menghina (nk tegur - silakan tp dgn adab sopan santun...tiada manusia yg sempurna...ini termasuklah YAB DSAI...n termasuklah I sekali 😂).

❤️ Xsampai satu penggal YAB DSAI menjadi PM Msia...antara pencapaian beliau & team :

🌷 Prestasi ekonomi Malaysia 2026 (Berita Awani) :

https://vt.tiktok.com/ZSVdtXaAp/

🌷 Ringgit Msia mata wang paling kukuh di Asia : 

👆 https://vt.tiktok.com/ZS4WkGDbW/


🌷 Skandal "sakau" duit Tabung Haji diberi perhatian serius :

https://vt.tiktok.com/ZSV8X6qch/


🌷 Budget 2026...what to reform ?🤔

https://vt.tiktok.com/ZSVR8pEcd/


🌷 Msia nombor ke 15 negara berdaya saing di dunia :

https://vt.tiktok.com/ZSVN4knCk/


Semangat perjuangan YAB DSAI to reform Msia sepatutnya dicontohi oleh rakyat Msia...contoh : semangat perjuangan budak lelaki baju merah no 4 tu 😊 (wpun no 4 tu bergerak dlm satu team but he leads it on)...NEVER EVER GIVE UP !!! 👍👍👍 🥰😍😘 :

https://vt.tiktok.com/ZSVRRJW2N/

Xmcm I langsung...bila dah sampai pd satu takat tu (I "rasa" maksima utk I)...I said to myself..."Ok, I've had enough. I quit...I give up". I terus called Marlina (staf pentadbiran fakulti) n cakp I nk berhenti. Dia tanya bila? I jawab : esok (24 hrs notice). Dia punya lah ketawa 😂🤣😅. Dia bagi I ph no Aminah (a nice likeable gentle lady 🥰)...staf yg handle persaraan. Aminah bgtau I paling cepat pun six months 🤦🤦🤦

I know I am a LOSER😢...jauh sgt dpd semangat yg ditunjukkan oleh YAB DSAI dlm menghadapi ujian/cercaan/hinaan/fitnah/pengkhianatan/tomahan/sindiran/etc yg dtg bertubi2 tanpa henti until now...he is still as strong as ever...🤲👍🫡. Selamba jer buat keje dia sebagai PM sebaik mungkin...sampai terkenal keseluruh dunia n mendpt pujian dpd presiden China...Alhamdulillah. 

For info, USA is now losing to China in all aspects : https://vt.tiktok.com/ZSVdTQwWm/ , https://vt.tiktok.com/ZS4nHmcnd/👍😄. 


Lastly...Tazkirah dpd YAB DSAI 😍 :

😍 https://vt.tiktok.com/ZSVdKxdh5/

😍 https://vt.tiktok.com/ZSVd3tvNs/

😍 https://vt.tiktok.com/ZSVdt2TTc/


**Sujud syukur :


Cara Sujud Syukur dan Perlukah Berwudhu’ oleh Dr. Zulkifli Al-Bakri :

https://share.google/DQtwMmHHeiA9O0ugP


YUZITA ❤️ ALLAH SWT 

Saturday, August 8, 2026

IT TAKES THREE TO....🥰😘😍

Salam all,


👆 Me and my sisters...Yahani (my left) n Yuhana (my right). Gambar masa Raya baru2 ni di rumah Yuhana (tempat we all gathering every year masa Raya...inshaAllah)
 
Yahani n Yuhana...both are govn pensioners (like me😊). Yahani...DBKL...graduated from Univ of Liverpool, United Kingdom (master degree in town planning...so if KL nampak "serabut" tu...boleh lah salahkn dia n her team😅🤣😂). Yuhana...KPM...Nazir sekolah...graduated from Florida State Univ, USA n master degree from UM. La ni dh bersara pun KPM still panggil dia bagi talk to students sekolah🤦😅



👆 Me and my two dear friends...Zuraiza (my left) n Badariatul Ashikin (my right). Gambar masa diaorg came to visit me at Ixora apt, Kajang on Aug 1 (Sat). Zue & Bada...sama2 study dgn I di USA dulu...tapi campus berbeza. Baru petang semlm I gi dentist...so bibir berdarah sikit..sakit perit😢...tapi masih leh lagi rancak bersembang dgn diaorg berdua😂🤣😅. Last time jumpa 2018.


👆 Dari kiri : Dato' Zahariman (husband Bada), Prof Dato' Dr Ahmad Faris (UIAM) (husband Zue) and Wan Zamdan (my darlg hubby🥰😄) 

Our friendship is really awesome 👍...Alhamdulillah 😄🤲.
Masih boleh lagi bertahan...starting from our early twenties up to now...in our sixties 😂.

Ingat lagi masa dulu...I xdpt gi USA to pursue my phd coz my fakulti xluluskan wpun I dh dpt acceptance letter from the University of New Mexico (UNM), USA n visa pun dh clear (siap US embassy interview I bagai utk kelulusan visa 🤦😊)...So apa I nk buat ni ??? 🤔🤔🤔. Tiba2 teringatkn Faris 😊 (masa tu dia dekan Kulliyyah of Engineering, UIAM)...so I pun contact Faris...asking him if boleh x I buat my phd (in Computer Algebra focusing on Cylindrical Algebraic Decomposition (CAD) Algorithm applied to engineering problems (Vector Analysis)) di Kulliyyah of Engineering, UIAM ???...but maintain my current phd supervisors from UNM (i.e., Prof Stanley Steinberg & Prof Michael Wester). He said ok and he helped me to register eventhough registration for phd was already closed 😄.  

Zahariman lak ada beberapa x hantar email ke I masa I tgh tulis my phd tesis kat US 😊. Dia htr email biasanya around 10pm waktu US atau 10am waktu Msia. So I relax sat masa terima his email. Tension dok sorg2 in my studio...family sume kat Msia😢. Tqvm Zahariman for ur support... 😄


👆 Yg baju pink (bawah) tu is me...duduk atas kerusi merah (xnampak dlm gambar). Yang dlm gambar tu...lagi satu kerusi merah. Ada dua kerusi merah. Kerusi merah yg I duduk tu menghadap kiblat...tempat I solat, baca Quran, berzikir, baca buku tafsir, dsb.



👆 Sebelah kanan I...sofa bed. Yang tempat red cardigan tu...tempat Zue & Bada duduk...sambil bersembang dgn I 😄


👆 Me, Bada n Zue bersembang kat depan ruang tamu.
I dok atas kerusi merah and Bada & Zue dok atas sofa bed😊 
Zahariman, Faris n Zamdan pulak bersembang kat meja makan belakang tu.
Sebelah kanan sofabed tu...mesin Ceragem. I guna nearly everyday...inshaAllah...for my tulang belakang. Alhamdulillah...🤲

Bila tgk gambar the guys...sume dh beruban 😂🤣😅. Tapi masih hensem lagi 😄😄😄.

Smoga persahabatan ini membawa kita ke syurga Firdaus...bertemu n berpisah kerana Allah swt. Smoga Allah swt izinkan rumah2 kita di syurga kelak dok dekat2...leh menjerit jer panggil satu sama lain (macam Zue cakap) 😅🤣😂 . Ingat dulu bersama2 sebagai students aktif dlm pertubuhan Malaysians Islamic Study Group (MISG), USA & Canada...melalui MISG conventions, summer camps, usrah, visiting campuses, dsb...  

Jzkk for visiting me & Zamdan.

If ada rezeki...kita jumpa lagi...inshaAllah.

Sayang uol always...❤️❤️❤️🥰😍😘

*** I terlupa nk ambik gambar masa we all tgh bersembang...sempat ambik sikit jer masa nk balik.

*** Zamdan bagi pokok tiga duri pada Zue & Faris and Bada & Zahariman...sebagai hadiah...special tu 😂🤣😅. Zamdan jaga setiap hari pokok2 tu...lebih caring dpd jaga I 😄😄😄 

YUZITA 

Tuesday, June 23, 2026

10 MUHARRAM 1448 = 26 JUN 2026 (JUMAAT)

Salam all,


Hak yg pertama iaitu hak kpd diri : "Mengurangkan makan"...salah satu cara ialah dgn menambahkan puasa2 sunat.

Bulan muharram adalah bulan terbaik utk berpuasa (sunat) selepas bulan Ramadhan.

Puasa sunat yang paling utama dlm bulan Muharram adalah PUASA ASYURA (10 Muharram) yang jatuh pd hari Jumaat, 26 Jun 2026. Umat Islam juga sangat digalakkan untuk berpuasa sehari sebelumnya iaitu PUASA TASU'A (9 Muharram) pd hari Khamis, 25 Jun 2026 (atau pilihan lain utk berpuasa ialah pd 11 Muharram pd hari Sabtu, 27 Jun 2026)...utk membezakan dpd puasa org Yahudi yg berpuasa hanya pd 10 Muharram sahaja.

Puasa2 yg lain :

🌷PUASA ISNIN & KHAMIS SETIAP MINGGU 

Jabatan Mufti Wilayah Persekutuan - AMALAN DIANGKAT PADA ISNIN DAN KHAMIS :



🌷PUASA NABI DAUD AS 

Jabatan Mufti Wilayah Persekutuan - PUASA NABI DAUD :




SELAMAT BERPUASA DI BULAN MUHARRAM DAN DI BULAN2 YG LAIN UTK MENCARI REDHA ALLAH SWT.

SMOGA AMALAN PUASA DITERIMA ALLAH SWT.

AMEEN YRA🤲


👇La ni kat HUKM (Unit Neurologi) tgh tunggu turn for yearly check up for my brain...sempat tulis artikel ni...alhamdulillah😄:

After jumpa Dr...my result MRI :

My brain tumor stable...after four years of observation, xmembesar. Alhamdulillah🤲. But I still need to do MRI next year n still makan ubat kepra🫠

Tqvm Allah swt for granting me a lot of patience in facing this test from U...since 2009 until now🥰😘😍


YUZITA❤️ALLAH SWT

Wednesday, June 3, 2026

LAWATAN KE PERKAMPUNGAN ORANG ASLI (OA), KUALA LIPIS, PAHANG (PART 2)

Salam all,

👆Jalan licin sgtt smpai kena turun dr motor and jalan sendiri naik bukit...haha. Naik kg orang asli Kg Cha'ang

Hujan subuh tadi. Dh tggu matahari terik tapi jalan masih licin berlumpur.

Perjalanan 30min jadi 45 min👇


👆Yaqeen dgn patient baby 😄

👆Dok diam jer org ambik gambar dia 😄...tgh ambik berat dia...cute betol...gerammm sungguh...

👆Comel gilaa kembar ni

👆Lepas dh habis visit kg OA, makan² tepi sungai


👆Tandas dorg (OA). Selalunya memang kt luar utk kongsi 1 kg...!!!

Ada 1 jer tandas ada pintu...haha...x sure la dorg ni guna camnee ???

Siap kongsi dgn ayam itik bagai🤣😂🤣😂🤣😂

*** I rasa kerajaan Pahang kena buat something to improve keadaan tandas OA...sbb TERUK SGT KEADAAN NYA🤮😭

Our beloved PMX particular sgt about kebersihan tandas kannn😄...contoh : menaik taraf tandas sekolah2 di seluruh Msia dan di Pasar Siti Khadijah, Kelantan. 

So what about PMX talking to kerajaan Pahang to improve the condition of tandas OA pulak?😊

Ingat pesan Rasulullah saw...if kita lepaskan kesukaran saudara2 kita...Allah pasti akan lepaskan kesukaran kita pula...contoh dlm mentadbir negara menghadapi kemelut ekonomi dunia masakini.

Jgn anggap sesuatu tindakan kita tu kecil...contoh baiki kemudahan tandas...tp mungkin itu adalah amalan kita yg diterima oleh Allah swt n amalan itu menggembirakan Allah swt n Allah swt redha dgn kita.

Dan bila Allah swt redha dgn amalan kita...amalan itu akan membawa kita ke syurga (bukan sbb byknya solat kita or bukan sbb byknya puasa kita or bukan sbb berapa kerap kita gi haji or... )...tp amalan kita yg membuat org ramai (contoh : OA) gembira...spt membaiki tandas. Biarlah org nk kata PMX..."PM Tandas" pun...janji ikhlas to tlg rakyat utk mencapai redha Allah swt kannn...???😊😊😊 

👍😊❤️ 

Yuzita❤️Allah swt 

LAWATAN KE PERKAMPUNGAN ORANG ASLI (OA), KUALA LIPIS, PAHANG (PART 1)

Salam all,

Malaysia merupakan satu2 negara dlm dunia ini yg tidak membunuh/ menghapus/menyingkir Org2 Asli (OA) dlm negaranya.
 
OA di USA, Canada, Australia dan New Zealand samada dibunuh atau disingkir dpd negara asal mereka. Ini adalah merupakan satu tindakan yg sungguh kejam !!!

Sebaliknya Msia mengambil iniatif utk "menjaga" OA di Msia sebaik mungkin dpd segi pendidikan, kesihatan dsb.

"Geng Pasukan Bergerak Orang Asli (OA)" Kuala Lipis, Pahang dpd Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengadakan lawatan bersiri ke perkampungan OA di sekitar Kuala Lipis, Pahang :

👆Dah naik pos OA...1st destination


👆Mcm rumah panjang, ala2 dewan


👆Sangkut kt tgh jalan sbb motor stuck jap


👆Stuck lagi 🤦🤦🤦...tp sempat berposing 😅😅😅


👆Kena naik motor utk visit kampung OA


👆Sampai kampung pertama...Alhamdulillah🤲


👆Lunch ramai2...nasi bungkus


👆Lunch...sedappp tp pedasss👍


👆Kitaorg stay sini dr isnin-jum


👆Warna Purple klinik. Hijau tu kuarters


👆Sempat beraya 🤣


👆"Geng Pasukan Bergerak Orang Asli (OA)".
Yaqeen sorg je doktor


👆Lepas masuk kg, gi raya kt sekolah jap



👆X byk denggi. Banyak malaria dan demam kencing tikus


👆Siap berposing bagai😅🤣😂 


👆Tangga cmni mama mesti x boleh naik smpai tahun depan 🤣 (sempat kutuk mama dia...😊)

I respond : Tu x macam rupa tangga pun...
Camna ibu mengandung nk panjat tangga tu...
If jatuh...kirim salam jer lah...


👆Teka apa bawah Hilux tu...???


👆Anjing pun ada 😂🤣😅


👆Air jernih. Boleh mandi manda...sejuk air tu.
Bykk sg sini... : 👇



*** OA kat tmpt ni jaga sungai dorg. Takde berak² buang sampah dlm sungai.

If org Selangor...sampai sungai jd warna perang 🤦. Sume benda nk campak dlm sungai 😄


Yuzita❤️Allah swt