Saturday, June 8, 2024

KEISTIMEWAAN BULAN DZULHIJJAH ❤️๐Ÿ˜€๐ŸŒท

Salam all,

HARI INI : 1 DZULHIJJAH ๐Ÿ˜Š

Bulan Dzulhijjah adalah satu bulan suci dlm Islam yg tidak hanya dikenali sebagai bulan yang mengandungi ibadah haji...tetapi juga memiliki keutamaan keistimewaan pd sepuluh hari pertamanya. 

  1. Keutamaan Sepuluh Hari Pertama DzulHijjah

ุนَู†ْ ุฃَุจِูŠ ู‡ُุฑَูŠْุฑَุฉَ، ุนَู†ِ ุงู„ู†َّุจِูŠِّ ุตَู„َّู‰ ุงู„ู„َّู‡ُ ุนَู„َูŠْู‡ِ ูˆَุณَู„َّู…َ ู‚َุงู„َ: ู…َุง ู…ِู†ْ ุฃَูŠَّุงู…ٍ ุฃَุญَุจُّ ุฅِู„َู‰ ุงู„ู„َّู‡ِ ุฃَู†ْ ูŠُุชَุนَุจَّุฏَ ู„َู‡ُ ูِูŠู‡َุง ู…ِู†ْ ุนَุดْุฑِ ุฐِูŠ ุงู„ุญِุฌَّุฉِ، ูŠَุนْุฏِู„ُ ุตِูŠَุงู…ُ ูƒُู„ِّ ูŠَูˆْู…ٍ ู…ِู†ْู‡َุง ุจِุตِูŠَุงู…ِ ุณَู†َุฉٍ، ูˆَู‚ِูŠَุงู…ُ ูƒُู„ِّ ู„َูŠْู„َุฉٍ ู…ِู†ْู‡َุง ุจِู‚ِูŠَุงู…ِ ู„َูŠْู„َุฉِ ุงู„ู‚َุฏْุฑِ

Artinya: Diriwayatkan Abu Hurairah, dari Rasulullah, beliau bersabda: Tidak ada hari-hari yang lebih Allah sukai untuk beribadah selain sepuluh hari pertama bulan Dzul Hijjah; satu hari berpuasa di dalamnya setara dengan setahun berpuasa, satu malam mendirikan shalat malam setara dengan shalat pada malam Lailatul Qadar (HR. Tirmidzi, 3/122)


  1. Fadhilah Puasa pada Hari Arafah (9 Dzulhijjah)

ุตَูˆْู…ُ ูŠَูˆْู…ِ ุนَุฑَูَุฉَ ูŠُูƒَูِّุฑُ ุณَู†َุชَูŠْู†ِ ู…َุงุถِูŠَุฉً ูˆَู…ُุณْุชَู‚ْุจَู„َุฉً ูˆَุตَูˆْู…ُ ุนَุงุดُูˆْุฑَุงَุก ูŠُูƒَูِّุฑُ ุณَู†َุฉً ู…َุงุถِูŠَุฉً

Artinya: Puasa hari Arafah menebus dosa setahun yang lalu dan setahun yang akan datang dan puasa Asyura (10 Muharram) menebus dosa setahun yang telah lewat. (HR Ahmad, Muslim dan Abu Daud dari Abi Qotadah)


  1. Pelaksanaan Ibadah Haji

Mereka yang tidak dapat menunaikan ibadah haji, masih berpeluang untuk memperoleh pahala dan keberkatan dengan melakukan amal ibadah yang dianjurkan pada sepuluh hari pertama bulan Dzulhijjah.


  1. Amal Ibadah yang Dianjurkan

Selama sepuluh hari pertama bulan Dzulhijjah...antara amal ibadah yang sgt dianjurkan ialah:


๐ŸŒท Meningkatkan kualiti solat & memperbanyakan solat sunat (disamping jgn lupa solat berjamaah di masjid...bg kaum lelaki๐Ÿ˜€)
๐ŸŒท Memperbanyakan membaca & mentadabbur 
Al-Qur’an secara rutin dan zikir serta doa.

๐ŸŒท Memohon ampunan Allah swt secara berulang2 kali.
๐ŸŒท Bersedekah.
๐ŸŒท Melaksanakan qurban. 


Selama sepuluh hari pertama bulan Dzulhijjah ini memberi kesempatan emas utk kita mendapatkan pengampunan, keberkatan dan mendekatkan diri kita kpd Allah swt utk memperolehi syurga Firdaus Nya. Mari kita bersama2 memanfaatkan masa ini dengan sebaik2nya utk meningkatkan amal ibadah dan mendapatkan manfaat ketaqwaan...inshaAllah๐Ÿฅฐ❤️. 

Semoga Allah swt menerima amal ibadah kita...ameen 3x yra๐Ÿคฒ




Yuzita❤️Palestine

2 comments: